Alt 08-31-2008, 11:09   #1

Standart M-87 ve Düşündürdükleri

M-87 ve Düşündürdükleri
Salih TOPALOĞLU

Sema âleminin, pırıl pırıl yıldızlarını sessiz sakin görmemizi, onlarla aramızdaki mesafeye borçluyuz. Güneşden sonra Dünyaya en yakın yıldız olan Proxima Cenauri, bizden yaklaşık 4 ışık yılı uzaklıktadır. Yani ışık hızıyla giden bir feza vasıtamız olsa bu yıldıza ancak 4 yılda varabiliriz.

Yıldızların en bol bulunduğu yerler galaksilerin merkezleridir. Buralarda, milyonlarca hatta milyarlarca yıldız, küçük bir hacim içersine yerleştirilmiştir. Yıldızlar buralarda birbirlerine çok yakındır. Fakat yine de aralarındaki ortalama mesafe, ışık yılının onda biri yani 9.4x1011 km'dir.

Güneş sistemi galaksimizin merkezinden yaklaşık 30.000 ışık yılı uzaklıktadır.

Güneş sistemimiz, şayet bulunduğu yerde değil de, galaksimizin merkezinde bir yerde bulunsaydı, şu anda çıplak gözle yaklaşık 6.000 yıldız sayabildiğimiz gökyüzünde, 2,5 milyarın üzerinde yıldız sayabilecektik. Yıldızları yine bir nokta gibi görecektik, fakat verdikleri ışık ve ısı, güneşin verdiği ısı ve ışığın dörtte birine eşit olması sebebiyle yeryüzü yaşanmaz olacaktı.

Muhteşem hâdiselerin sergilendiği bir kâinatta yaşıyoruz.Bunlardan biri de bizden yaklaşık 50 milyon ışık yılı uzaklıktaki Virgo takım yıldızında bulunan, M 87 adındaki bir galakside vuku bulmaktadır. Yakın zamana kadar böyle bir hâdiseden haberimiz yoktu. İlim sahasında yapılan her keşif, kâinatı yoktan var edenin Sonsuz Kudretini idrak etmemize vesile olmaktadır. M 87, şu ana kadar kâinatta keşfedebildiğimiz en büyük ve en parlak galaksidir. Eliptik galaksiler sınıfında yer almasına rağmen, şeklinin hemen hemen kürevi olduğuna inanılmaktadır. Çapı 120.000 ışık yılı olup yaklaşık bir trilyon yıldız ihtiva etmektedir. Bizden çok uzakta olduğu halde neşrettiği ışık arzımızdan güçlü bir dürbünle görülebilecek kadar kuvvetlidir. Radyo ve x-ışını dalga boylarında incelendiğinde, gökyüzünün en parlak on cisminden biridir.

M 87'nin en bariz hususiyeti hem optik hem de radyo dalgalarında müşahade edilebilen püskürttüğü maddedir. Püskürtülen madde, galaksinin merkezinden gelmektedir ve galaksi sınırlarından dışarıya taşmaktadır. Galaksinin çapı düşünüldüğünde püskürmenin ne kadar muazzam olduğu anlaşılmaktadır.
Hem püskürtülen madde, hem de M 87'nin şiddetli parlaklığı galaksinin merkezinde muhteşem güçte hâdiselerin vuku bulduğunu göstermektedir. Astronomlar bu hâdiselere sebep olarak M 87'nin merkezinde Güneşimizden 5 milyar defa daha kütleli, dev bir kara deliğin varlığını düşünmektedirler. Son yıllardaki çalışmalar, M 87'nin merkezinde, 300 ışık yılı çapındaki bölgeden çok az veya hiç ışık yayınlanmadığını göstermiştir. Ayrıca, bu merkezi bölgenin kenarındaki yıldızlar, beklenenden çok daha hızlı dönmektedirler. Bu durum bize yıldızların çok büyük bir çekim gücü tarafından merkeze doğru çekildiğini göstermektedir. Bu deliller, M 87'yi birçok astrofizikçinin karadelik adayları listesinde en başa almalarına sebep olmuştur.
M 87'nin merkezinde bir kara deliğin var olması, bu galaksiden yayınlanan muazzam enerjiyi açıklamada bize yardımcı olabilir. Astronomlar, galaksinin merkezinde bulunan kara deliğin, süper hızdaki gaz ve atom altı parçacıklarının, muhteşem madde atılımı olarak izlediğimiz hallerinin meydana gelebilmesi için gerekli enerjiyi sağladığını düşünmektedirler

Konu уυѕυƒ tarafından (08-31-2008 Saat 11:12 ) değiştirilmiştir.