Bilqi Forum  

Geri git   Bilqi Forum > > >

ÖDEVLERİNİZİ BULMAKTA ZORLANIYOMUSUNUZ!

SORUN ANINDA CEVAPLIYALIM.

TÜM SORULARINIZA ANINDA CEVAP VERİLECEKTİR !

Sitemize Üye Olmadan Konulara Cevap Yazabilir Ayrıca Soru Cevap Bölümüne Konu Açabilirsiniz !

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 03-29-2008, 20:43   #1
Yaso
Operator
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jan 2008
Mesajlar: 32.967
Tecrübe Puanı: 1000
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Standart --- Edebİyat Akimlari ---

--- EDEBİYAT AKIMLARI ---


--- YEDİ MEŞALECİLER ---

Milli edebiyatıların gerekilikten ve itenlikten uzak, yurt sevgilerine karşı itenliği savunan yedi gen sanatının oluşturduğu topluluk. 1928'de yayınladıkları "Yedi Meşale" adlı yapıtta yazılarını biraraya getirmişlerdir.
* Yedi Meşale adında ortak bir şiir dergisi ıkararak, Trk şiirine yeni bir ufuk amaya alıştılar.
* Beş hececileri eleştirdiler ve onlara karşı ıktılar.
* Batı edebiyatını, zellikle Fransız edebiyatını kendilerine rnek alıp, izleyeceklerini sylemelerine rağmen beş hececilerin yolundan gitmişlerdir.
* Topluluk şu sanatılardan oluşmuştur:*Ziya Osman Seba, Sabri Esat Siyavuşlugil, Kenan Hulusi, Yaşar Nabi Nayır, Cevdet Kudret Solok, Muammer Ltfi ve Vasfı Mahir Kocatrk.

*
--- BEŞ HECECİLER ---

Şiire 1. Dnya Savaşı ve Mill Mcadele yıllarında başlayan, Mtareke yıllarında şhret kazanan hececiler, Anadolu'yu ve vasat insan tipini şiire soktular. Memleket sevgisi, yurt gzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik, işledikleri başlıca konulardır. Hecenin bu beş şairi mill edebiyat akımından etkilenmiş ve aruzu bırakarak şiirlerinde heceyi kullanmaya başlamışlardır. Bunda da olduka başarılı olmuşlardır.

* Şiirde sade ve zentisiz olmayı ve ssten uzak olmayı tercih etmişlerdir.
* Beş hececiler, şiire birinci dnya savaşı ve milli mcadele dneminde başlamışlardır.
* Beş hececiler, ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmışlar daha sonra heceye gemişlerdir.
* Şiirde memleket sevgisi, yurdun gzellikleri, kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir.
* Hece vezni ile serbest mstezat yazmayı da denediler.
* Mısra kmelerinde drtlk esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biimler aradılar.
* Nesir cmlesini şiire aktardılar ve dzyazıdaki sz diziminin şiirlerde de grlmesi beş hececiler de ok rastlanan bir zelliktir.
* Beş hececiler şu sanatılardan oluşmuştur:*
Faruk Nafız ヌamlıbel, Yusuf Ziya Orta, Enis Behi Koryrek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon.
* *




--- GARİPヌİLER ---

* 1940'ta Garipiler adıyla ıkan topluluğun ortaya koyduğu bir sanat anlayışıdır.
* Şiirde her trl kurala ve belirli kalıplara karşı ıkmışlardır.
* Şiirde l錮, kafiye ve drtlğe karşı ıkmışlardır.
* Şiirde şairaneliği, mecazlı syleyiş ve sanatları kabul etmediler.
* Ssl, sanatlı dile karşı ıkıp sade bir dil kullandılar.
* Şiirde o gne kadar işlenmedik konuları ele aldılar.
* Konuşma dili ile gnlk sıradan konuları işlediler.
* İşledikleri konular gnlk hayattan sıradan insanların problemleri, yaşama sevinci ve hayattaki bazı garipliklerdir.
* Halk deyişlerinden yararlanmışlar, toplumsal yergiye yer vermişlerdir.
Garipiler: Orhan Veli, Melih Cevdet Anday, Oktay Rıfat Horozcu’nun oluşturduğu bir topluluktur.
Onlara gre şiir, her yerde grlen basit şeyleri anlatmalıydı. Alaycı ve nkteciydiler. Aydınları bırakıp halka yneldiler. Şiirde, l錮, kafiye, bent gibi durumlar yok sayılmıştır. Serbest şiir egemen olmuştur.
Dil, srekli bir zleşme ve arınma abasındadır. Roman ve hikayede serim, dğm, sonu blmleri umursanmamıştır. Şairaneliğe kamadan, mecazsız yazdılar. Soyut temalar yerine ekmek derdi, gnlk şeyler işlendi. “ Konunun bayağısı yoktur, ancak işleyişte bayağılık vardır.” diye dşnrler.
En ok grlen temalar: yaşama sevinci, tabiat sevgisi, ocukluğa dnş, lm, insan sevgisi, aşk.
*-*-* 1941 yılından sonra Trk şiirinde grlen ve nclğn Orhan Veli KANIK, M.Cevdet ANDAY, Oktay Rıfat ・lsnn yaptığı edebiyat akımı. Bu ・ şair, şiirde srp gitmekte olan aşırı duygusallığa, şairaneliğe, basmakalıp syleyişe başkaldıran şiirlerini toplayarak Garip adında bir kitap yayımladırlar.
Bu şiirlerdeki yenilikler nelerdi peki ? Bu şairler neye karşı ıkıyor, neyi değiştirmek istiyorlardı ? Garipiler diye adlandırılan bu şairler, yeni bir şiir anlayışı getiriyor, şiirimizin yapısında kkl değişiklikler yapmak istiyorlardı. Onlara gre; şiirden uyak atılmalıydı. Uyağın işlevi, ilkel insanın şiiri aklında tutmasından başka bir şey değildi. Bugnk insan ilkel olmadığına gre, uyağın işlevi kalmamıştı ve kaldırılmalıydı. Uyakla beraber her trl sz ve anlam sanatı da bırakılmalıydı. Gerekte bu sanatların amacı, doğayı değiştirme, nesne ve varlıkları olduğundan başka bir şekilde gstermektir. Bu yol bugne kadar yzlerce sanatı tarafından denenmiş, edebiyata bir şey kazandırmamıştır. Bunun gibi, hece l錮s de, aruz l錮s de gereksizdir. ヨl錮ye bağlanma yaratıcılığı engeller. Ayrıca şiir, duygudan ok akla dayanmalı, duygunun yada duyarlılığın rn olan şairanelikten arındırılmalıdır. Bu arındırma; mzik ve resim gibi teki sanatlardan gelen tm ğeleri de iermelidir. Daha doğrusu, geleneksel şiirin benimsediği herşey, yeni şiirin dışında tutulmalıdır. Şiirde nemli olan anlamdır. Bu anlamda oğunluğun tadına
varabileceği bir nitelik taşımalıdır. Bugne değin yalnız varlıklı kesimlere seslenmiş olan şiir, artık oğunluğa seslenmelidir. Bu bakımdan şiire zg bir dil yoktur, halkın dilinde ve yaşamında bulunan her szck şiire girer. Bu grşler Garip şiirinin niteliklerini de oluşturmuştur.
*** ヨl錮sz, uyaksız, sz ve anlam sanatlarından soyunmuş, ıplak, yalın anlatımlı bir şiirdir bu. Dize rgs ynnden de değişik bir yapısı vardır. Konusunu sıradan bir insanın yaşamından almıştır. Dili de alışılmış şiir dilinden ayrılıklar gsterir. ヨrneğin " nasır, kundura" gibi szckler şiire sokulmuştur. Bylece şiirin dili yapaylıktan, kitapsallıktan kurtulmuştur. Şiir btnyle duyguya değil, akla dayandırılmış, şairanelikten olabildiğince uzaklaştırılmıştır. Başlangıta yadırganmıştır bu tutum. Alaya alınmış, tepkiyle karşılanmıştır Garipiler'in şiiri. Ancak bu alay ve tepki giderek azalmış, bu şiirin yandaşları oğalmıştır. Hececi, halkı, z şiirci ve serbestiler arasından da bu akıma kayanlar ıkmıştır. ヨte yandan bu yıllarda şiir yazmaya başlayanların tm Garip şiirini rneksemişlerdir. Bu rneksemeler arttıka, kişiliklerin ayrılığını yansıtmayan, kumaşı aynı tezgahta dokunmuş tek tip bir şiir ıkmıştır ortaya. "Şiirsiz şiir" retmek ortak bir tutuma dnşmştr. Bu eğilim 1950'li yıllara kadar srmştr. Geri Orhan Veli ve diğer arkadaşları şairaneliği yıktıktan, yerleşik beğeniyi sarstıktan sonra* kimi şiirlerinde karşı ıktıkları ğelere yeniden dnmşlerdir. ヌnk girişimlerinin şiiri nasıl bir noktaya ulaştırdıklarının farkına varmışlarıdr. Bu konuyla ilgili olarak Orhan Veli 1949 yılında şunları sylemektedir :
Şiirlerimizin yadırganışı sadece alışılmış kalıpların dışına ıkışımızdan değil, ıkmak isteyişinden, bunda ayrı bir keyif buluşundandı. Gayretimizin nasıl bir sebebe ulaştığını anlayınca biz de yumuşar gibi olduk. Gelgelelim, bu arada şiire girmiş olan bazı şeyler, şiirin z malı imiş gibi, yerleşti kaldı. Bunlardan biri eski şiirin yksekten konuşmasına karşılık, şiire sokulan, alelade konuşma; bir de eski şiirin byk konularının, byk heyecanlarının yanı başında yer alan, k・k alelade olaylar, k・k alelade insanlardı. İlk niyat hi bir şeyin şiir dışı kalmamasını sağlamaktı. Ama, bu yeni şiir yavaş yavaş yayılıp bir ok kimse tarafından tutulunca iş değişti. Gen okur yazarlar, hatta bu işle uğraşanlar, sandılar ki şiir yalnız* k・k olayların, yalnız alelade bir dille anlatılmasından meydana gelir. Byle byle bu basitlik, bu aleladelik şiirin bir tarafı, bir şartı oldu.
*** Garip şiirinin kolayca tutunuşunda ierdiği kolaylığın byk payı olmuştur. Ayrıca bu şiir serbestilerin şiiriyle de, kimi ynleriyle uyuşuyordu. ヌnk, Garipilerin gerekleştirmek istediği, şairaneliği yıkma, alışan geniş yığınların şiirini yaratma, l錮ye bağlanmama, gnlk dile yaslanma, doğal ve iten olma, insan ve toplum sorunlarına ynelme başta Nazım Hikmet olmak zere serbest şiire ynelmiş teki şairlerinde ardından koştukları zelliklerdi. Buna karşın aralarında kimi ayrılıklarda vardır. Garip şiiri coşku ve sylev havasından uzak bir syleyişle; st kapalı, yergici bir tutumla toplumsal sorunlara eğilirken; Nazım Hikmet ve onun izgisinden ilerleyenler bunu aıktan, coşkuyla yapmaya girişmişlerdir.

--- İKİNCİ YENİ HAREKETİ ---
Trk şiirinde 1950'den sonra GARİP akımına ve 1940 kuşağının toplumsal gereki şairlerine tepki olarak doğan, değişik imge, ağrışım ve soyutlamalarla yeni bir syleyişi amalayan şiir akımı. Garipilere tepki olarak 20. yzyılın ikinci yarısı doğan, zellikle şiirde anlama değil, ses gzelliğine nem veren bu akım, Batı'da gerekstclerin kullandıkları bilinaltını harekete geirme ynteminden faydalanır. Szckler arasındaki anlamsal bağlantıları kopararak yeni yeni grntler yaratma yolunu seen İkinci Yeni akımının temsilcileri arasında ilk akla gelen isim Cemal Sreya'dır.
İkinci Yeni adını ilk kez MUZAFFER ERDOST kullandı.
İkinci yeniciler; şiirde yk ğesini dışlayarak imgeye, hayal gcne ve duyguya ağırlık verdiler.
Daha ok bireyin toplumdaki yalnızlığı, sıkıntıları, evreye uyumsuzlukları gibi temalara ağırlık verdiler.Dnemin siyasi baskısından kamakla ve biimcilikle eleştirildiler. Belli başlı isimleri:
*
CEMAL SワREYA
EDİP CANSEVER
TURGUT UYAR
ECE AYHAN (İKİNCİ YENİNİN KEŞİŞİ DERLER)
OKTAY RİFAT
METİN ELOĞLU
TURGAY GヨNENヌ
SEZAİ KARAKOヌ
ヨZDEMİR İNCE
ワLKワ TAMER
AHMET OKTAY
KEMAL ヨZER

İkinci yeni şiirde grlen zellikleri şyle sıralayabiliriz:
İkinci yeniciler, alabildiğine hayalcidirler.
Konuşma diline sırt evirmişlerdir. Serbest ağrışıma dayanan şiirleri kopuk kopuktur. Tesadfen seilmiş kelime veya cmlelerin alt alta sıralanmasıyla şiirin oluşturulduğu intibahını verirler.
Genelde cmle yapıları bozuktur. Bir boşvermişlik havası hakimdir.
Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Sizin Yeni Konu Acma Yetkiniz var yok
Sizin Konu Yanıtlama Yetkiniz var
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Edebİyat Bİlgİlerİ уυѕυƒ Türkçe (Edebiyat) Testler 0 04-12-2008 15:07
Anlatim BozukluĞu - Ses Yazim Ve Noktalama Edebİyat уυѕυƒ Türkçe (Edebiyat) Testler 0 04-12-2008 15:06
Xix.yÜzyil Sonrasi Sanat Akimlari уυѕυƒ TaRiH 0 04-01-2008 21:24


Şu Anki Saat: 18:30


İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Bilqi.com Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. bilqi.com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler doganinternet@hotmail.com ve streetken27@gmail.com dan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde bilqi.com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve size dönüş yapacaktır.
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimisation provided by DragonByte SEO v2.0.36 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2017 DragonByte Technologies Ltd.

Android Rom

Android Oyunlar

Android samsung htc

Samsung Htc

Nokia Windows