Bilqi Forum  

Geri git   Bilqi Forum > > >

ÖDEVLERİNİZİ BULMAKTA ZORLANIYOMUSUNUZ!

SORUN ANINDA CEVAPLIYALIM.

TÜM SORULARINIZA ANINDA CEVAP VERİLECEKTİR !

Sitemize Üye Olmadan Konulara Cevap Yazabilir Ayrıca Soru Cevap Bölümüne Konu Açabilirsiniz !

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 04-01-2008, 22:44   #1
уυѕυƒ
Moderator
 
уυѕυƒ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Mesajlar: 11.000
Tecrübe Puanı: 1000
уυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond reputeуυѕυƒ has a reputation beyond repute
уυѕυƒ - MSN üzeri Mesaj gönder
Standart Tasavvuf Halk Edebİyati

TASAVVUF HALK EDEBİYATI



TASAVVUF


Tasavvuf;kalbi dünya alakalarından ayırarak,Allah sevgisine bağlamadır.İslamiyetin kökleşip gelişmesinde büyük etkisi bulunan tasavvuf,fizik ötesi gerçekleri,insanı,insanlığı, evreni kapsayan bir düşünce,bir din felsefesidir.

Sofi denilen tasavvufçulara göre bir tek vücut vardır ki,o da vücudu mutlaktır.Gerçek varlığın tek oluşuna “vahdet-i vücut” denilmesi buradan gelmektedir.

Tasavvuf ateşi aşkla sûzan olmağa derler
Tasavvuf gönül tahtında sultan olmağa derler
Tasavvuf Hakkın esrarına hayran olmağa derler
Tasavvuf cümle âlem cismine can olmağa derler

Tasavvufa göre;tüm iyiliklerin,güzelliklerin,olgunlukların kaynağı “Tanrı” dır.
Tasavvufun kendine göre terimleri vardır.Vahdet-i vücut;vücut birliği,tasavvuf,varlığın birliği inanışına dayanan bir düşünüş sistemidir.Bu düşünüşe göre,çokluk halinde görülen kainat,esasında bir birlikten ibarettir.

TÜRK TASAVVUF EDEBİYATI

Tasavvuf Halk Edebiyatı’nın asıl amacı sanat yapmak değil,dini ve tasavvufi düşünceyi yaymaktır.Tasavvuf şairleri,mensup olduğu tarikatın esaslarını yaymakta şiiri bir araç olarak kullanır.Bu edebiyatın konusu Allah aşkı ve Vahdet-i vücut düşüncesidir.Tasavvuf edebiyatının kurucusu Hoca Ahmet Yesevî’dir.

Tasavvuf şairlerinin çoğu tarikatlarda yetişmiş şeyh ve dervişlerdir.Hoşgörüyü ve ilahi aşkı,sevgiyi benimsemişlerdir.Tasavvuf şairleri cehennemden korkutmayı değil,aşk yoluyla Allah’ı sevdirerek,insanları ona yaklaştırma yolunu seçmişlerdir.

Tasavvuf şairleri şiirlerinde hem Divan edebiyatına hem de Halk edebiyatına ait nazım şekillerini kullanmışlardır.Şiirlerinde hem hece hem de aruz veznini kullanmışlardır.Tasavvuf şairlerinin şiirlerini yazarken kullandıkları dil halkın anlayabileceği dildir.

Başlıca tasavvuf şairleri şunlardır:

●12.y.y. Hoca Ahmet Yesevî
●13.y.y. Yunus Emre ve Hacı Bektaş-ı Veli
●14.y.y. Kaygusuz Abdal
●15.y.y. Hacı Bayram-ı Veli ve Eşrefoğlu Rumi
●16.y.y. Pir Sultan Abdal
●17.y.y. Niyaz-ı Mısrî,Sinân-ı Ümmî ve Hüdâi
●18.y.y. Sezaî
●19.y.y. Kuddusi ve Turâbi

TASAVVUF EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ

MANZUM ESERLER

Şiirsel özelliğe sahip,dini tasavvufi halk edebiyatı ürünleridir.

1)İLAHİ
Allah’ı övmek ve ona yalvarmak için yazılan şiirlere denir Özel bir ezgiyle okunur.Hecenin 7’li,8’li ve 11’li kalıplarıyla söylenir.

İlahi nazım şekline bir örnek şiir:

Aşkın aldı benden beni
Bana seni gerek seni
Ben yanarım dün ü günü
Bana seni gerek seni

Ne varlığa sevinirim
Ne yokluğa yerinirim
Aşkın ile avunurum
Bana seni gerek seni

Aşkın aşıklar öldürür
Aşk denizine daldırır
Tecelli ile doldurur
Bana seni gerek seni

Yunus durur benim adım
Gün geçtikçe artar odum
İki cihanda maksudum
Bana seni gerek seni

(Yunus Emre)


2)NEFES

Bektaşi şairlerinin söyledikleri tasavvufi şiirler denir.Genellikle,nefeslerde tasavvuftaki vahdet-i vücut düşüncesi anlatılır.Bunun yanında Hz. Muhammed ve Hz. Ali için övgüler de söylenir.Nefeslerde,kalenderâne ve alaycı bir üslup dikkat çeker.

Nefes nazım şekline bir örnek şiir:

Güzel aşk cevrimizi
Çekemezsin demedim mi
Bu bir rıza lokmasıdır
Yiyemezsi demedim mi


Bu dervişlik bir dilektir
Bilene büyük devlettir
Yensiz yakasız gömlektir
Giyemezsin demedim mi

Aşıklar harabat olur
Hak katında kutlu olur
Muhabbet baldan tatlı olur
Doyamazsın demedim mi

Pir Sultan Abdal şahımız
Hakka ulaşır yolumuz
On iki imam katarımz
Uyamazsın demedim mi

(Pir Sultan Abdal)

3)NUTUK

Pirlerin ve mürşitlerin,tarikata yeni giren dervişlere tarikat derecelerini ve tarikat adabını öğretmek için söyledikleri şiirlerdir.

4)DEVRİYE

Devir kuramını anlatan şiirler denir.Devir kuramı Hz. Muhammed’in “Ben nebî iken Âdem su ile çamur arasındaydı.” hadisi ile ilgilidir.Mutasavvıflara göre vücut halindeki Hz. Muhammed,yeryüzüne sonradan gelmiştir.Halbuki ruh halindeki Hz. Muhammed ezelden beri vardı.Vakti gelen ruh maddi aleme iner.Önce cemâdata (cansız varlıklara) sonra nebata (bitkilere),hayvana,insana ve en son olarak da İnsan-ı Kamil’e geçer.Oradan da Allah’a döner ve onunla birleşie.Bu inişe “nüzul”,tekrar Allah’a dönüşe de “huruc” denir.Bu iniş ve çıkışı anlatan şiirlere de “devriye” denir.

5)ŞATHİYE

Şairlerin,tasavvuf konularını örtülü bir biçimde işledikleri,Tanrı’ya senli benli bir söyleyişle seslendikleri şiir türüdür.Şathiyelerde,dinsel inançlar konu edilirken yer yer alaycı bir dil kullanılır.İlk bakışta saçma sanılan bu sözlerin,yorumlandığında tasavvufla ilgili türlü kavramlara değindiği gürülür.Şeriata aykırı ya da anlamsız gibi söylenmiş şathiyeler,varlık birliği inancına bağlı türlü görüşleri yansıtır.

Şathiye nazım şekline bir örnek şiir:

Çıktım erik dalına
Anda yedim üzümü
Bostan ıssı kakıyıp
Der ne yersin kozumu

Kerpiç koydum kazana
Poyraz ile kaynattım
Nedir deyi sorana
Bandım verdim özünü

Bir serçenin kanadın
Kırk kağnıyla yüklettim
Kırk çift dahi çekmedi
şöyle kaldı koşan

Kaf dağında bir taşı
şöyle attılar bana
Öylece yola düştü
Eritti hep bozumu

Balık kava çıkmış
Zift turşusun yemeğe
Leylek goduk doğurmuş
Baka şunun sözünü

Yunus bir söz söyledi
Hiçbir söze benzemez
Cahiller kazamazlar
Hiç ilmin kuyusunu

(Yunus Emre)

6)DEME
Türkmen Alevi Bektaşilerinin,aşık tarzı halk edebiyatı nazım türü olan nefese verdiği isimdir.


Halk edebiyatında aruz ölçüsüyle söylenen Divan,Kalenderi,Satranç,Selis gibi nazım örnekleri de vardır.

MENSUR ESERLER
Düz yazı (nesir) olarak yazılmış eserlerdir.

1)FÜTÜVVETNAME

Fütüvvet ile ilgili değerlendirmelerin,geleneklerin yer verildiği,fütüvvetin ilkelerini,tarihini,niteliklerini,törelerini konu edinen eserlere verilen addır.Bu yapıtlarda,fütüvvetlerin özellikleri açıklanır,fütüvvet yoluna girerken uyulması gereken kurallar belirtilir.Günümüze ulaşan en eski fütüvvetname,10. yüzyılda mutasavvıf Silemi tarafından yazılan Arapça “Kitab ül-fütüvve” dir.

Silemi,yapıtlarında fütüvvetin kurallarından,yol ve yordamından söz eder;fütüvveti “uygunsuz davranışlardan kaçınmak,Tanrı’ya itaat etmek,ahlak üstünlüklerini,güzelliklerini korumak” şeklinde tanımlar.


2)GAZAVETNAME
Türk Edebiyatı’nda,savaşları konu edinen yapıtlara verilen isimdir.Gazavetname ile daha çok din düşmanları üzerine,gazilerin düzenledikleri akın ve savaşları,bu sırada gösterilen kahramanlıkları anlatan yapıtlar kastedilir.Bu kentin ya da bir kalenin alınmasını konu edinen yapıtlara “fetihname”,düşmanın yenilgisiyle biten savaşları konu edinenlere ise “zafername” denirse de,bu gibi farklılıklar daha sonra birbirine karıştırılmış ve bunların tümüne birden “gazavetname” denilmiştir.


3)MENAKIBNAME
Menakıbnamelerde kahramanların,din ulularının,tarikat büyüklerinin yaşamları,gösterdikleri kerametler yer alır.Kahramanlar olağanüstü nitelikler taşır,olağanüstü işler yaparlar.

4)BATTALNAME

Battal Gazi’nin menkıbeleşmiş hayatı üzerine kurulmuş destansal halk hikayesidir.Yapıtta,Battal Gazi’nin tarihsel kişiliği çerçevesinde oluşan menkıbelerin yanı sıra,başkalarına ait kahramanlıkların Battal Gazi’ye mal edilmesi ve hikayecinin düşsel katkısıyla oluşan;böylece gerçek tarihten iyice uzaklaşan serüvenler anlatılır.Battal’ın adı çerçevesinde oluşmuş iki halk hikayesi vardır:Arapça “Zat ül-himme”(Halk Ağzından Zelhimme) ile Türkçe ébattalname”dir.
уυѕυƒ isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Sizin Yeni Konu Acma Yetkiniz var yok
Sizin Konu Yanıtlama Yetkiniz var
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
TASAVVUF şiiri Yaso Tasavvuf 0 07-22-2008 10:31
TASAVVUF şiiri Yaso Tasavvuf 0 07-22-2008 10:30
Tasavvuf Yaso Tasavvuf 0 07-22-2008 10:26
Cumhurİyet DÖnemİ TÜrk Edebİyati уυѕυƒ Türk Dili ve Edebiyat 0 04-02-2008 19:44
Toptan: Partileri halk kurar, halk kapatır Haberci Siyaset Meydanı 0 03-15-2008 15:52


Şu Anki Saat: 17:28


İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Bilqi.com Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. bilqi.com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler doganinternet@hotmail.com ve streetken27@gmail.com dan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde bilqi.com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve size dönüş yapacaktır.
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimisation provided by DragonByte SEO v2.0.36 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2017 DragonByte Technologies Ltd.

Android Rom

Android Oyunlar

Android samsung htc

Samsung Htc

Nokia Windows