Bilqi Forum  

Geri git   Bilqi Forum > > >

ÖDEVLERİNİZİ BULMAKTA ZORLANIYOMUSUNUZ!

SORUN ANINDA CEVAPLIYALIM.

TÜM SORULARINIZA ANINDA CEVAP VERİLECEKTİR !

Sitemize Üye Olmadan Konulara Cevap Yazabilir Ayrıca Soru Cevap Bölümüne Konu Açabilirsiniz !

Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 05-09-2015, 15:37   #1
Yaso
Operator
 
Yaso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Jan 2008
Mesajlar: 32.967
Tecrübe Puanı: 1000
Yaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond reputeYaso has a reputation beyond repute
Standart Ziya gökalp in altın destan şiirinin incelenmesi ana fikri tahliyesi

Altın Destan – Ziya GÖKALP

ALTIN DESTAN
I
Sürüden koyunlar hep takım takım
Ayrılmış, sürüde kalmamış bakım;
Asmanın üzümü dağılmış; salkım
Olmak ister, fakat bağban nerede?
Gideyim, arayım: çoban nerede?

II
Yüce dağlar çökmüş, belleri kalmış,
Coşkun ırmakların selleri kalmış,
Hanlar yok meydanda, illeri kalmış,
Düşenler çok ama, kalkan nerede?
Gideyim arayım Hakan nerede?

III
Türk yurdu uykuda ey düşman sakın!
Uyuyan ülkeye yapılmaz akın.
Tan yeri ağardı, yiğitler kalkın.
Bakın yurd ne halde, vatan nerede?
Gideyim arayım yatan nerede?

IV
Herkesin gözünde vatan öz yurdu,
Çitlerin yağısı, derenin kurdu,
Yad iller, Turan’da hanlıklar kurdu,
Turan’dan yadları koğan nerede?
Gideyim arayım çit,ogan nerede?


Metin İncelemesi

Şiir ve Zihniyet
Şiirin yazıldığı döneme ait sosyal, siyasî ve kültürel özellikleri şiirin zihniyetini oluşturur. Zihniyet, bir devrin
kabul edilmiş sanat zevki ve hâkim sanat anlayışıdır. Bir dönemdeki dinî, siyasî, ekonomik, sivil, askerî hayatın duygu, anlayış ve zevkler bütünü, zihniyeti oluşturur. Bireysel farklılıklar dışında bir toplumdaki bireylerde ortak olan inançlar, yargılar ve temsiller bütünü de zihniyet kavramının içindedir. Zihniyet, bir toplum ve kültürün üyelerinin ortak tutumlarını da yansıtır. Bu şiirde de Ziya Gökalp Türk yurdu uykuda ey düşman sakın! / Uyuyan ülkeye yapılmaz akın.’’ mısraları ile Millî Edebiyat Dönemi zihniyetini gözler önüne sermiştir. Vatan sevgisi, millîyetçilik” duygularının işlenmesi dönemin Türkçülük zihniyetinin edebiyata yansıdığının göstergesidir. Şiirde eski Orta Asya Türk kültür ve tarihine ait motiflerin işlenmesi de yine Ziya Gökalp’in “Turancılık” düşüncesiyle paralellik gösterir.
Şiirde Ahenk
Şiirde ahenk unsurları; ölçü (aruz, hece), kafiye, redif, aliterasyon, asonans ve kelime tekrarlarıdır. Bu şiirdeki ahenk unsurlarını inceleyelim:
Ölçü:Şiir, 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. Bu da şiirin Millî Edebiyat şiir anlayışına uygun olarak yazıldığını göstermektedir.
Redif ve Uyak:
1. bent “-leri kalmış” redif "el" tam uyak
2. bent - "-al" > tam uyak
3. bent "-lar" > redif "-ağ" > tam uyak
4. bent - "-kın" > zengin uyak
Her bendin son iki dizeleri birbiriyle uyaklıdır:"nerede" > redif; "-an" > tam uyak
5'li mısralar (bentler) hâlinde, hece vezniyle yazılan bu şiir Millî Edebiyat şiir anlayışının özelliklerini taşımaktadır. aaabb cccbb… şeklinde uyak örgüsüne sahiptir.
Şiir Dili
Şiir, Millî Edebiyat’ın dil anlayışına uygun olarak sade bir Türkçe ile yazılmıştır. “Ziya Gökalp çevresinde gelişen sade dil ve hece ölçüsüyle yazılan” şiirler halka yönelik olup didaktik bir üslupla kaleme alınır. Bu şiirde de şair, halkın anlayabileceği bir dil kullanmış, millî coşkuyu artı-rıcı bir üslup tercih ettiği için imge, söz sanatlarını ikinci plana atmıştır. Ancak şiirin tümüyle söz sanatlarından uzak olduğunu söyleyemeyiz. Şiirdeki bazı söz sanatlarına göz atalım:
1. bent:
“düşen-kalkan” sözcükleriyle tezat
“dağ-ırmak-sel” sözcükleriyle tenasüp
2. bent:
“Uygurlar, Altınordu, Timuçin, Atila” gibi eski Türk devlet-leri ve komutanları hatırlatılarak telmih ve tenasüp
3. bent:
“başları ağarmış ihtiyar dağlar”, kişileştirme
“başları ağarmış ihtiyar dağlar”, dağ insana benzetilmiş
ancak insan söylenmediği için istiare
“Kırlangıç ah çeker, güvercin ağlar" kişileştirme
4. bent:
“Türk yurdu uykuda”, Türk yurdu sözüyle Türk milleti kastedildiği için mecaz-ı mürsel,
“ey düşman” sözüyle de nida sanatları kullanılmıştır.
 Şiirde Yapı
Millî Edebiyat şiirinde genellikle halk edebiyatı nazım birimi olan dörtlükler kullanılmış, ancak bazen de üçlü, beşli dizelerden kurulu bentler tercih edilmiştir. Bu şiirin nazım birimi beşli mısralardan oluşan “bent”tir. Halk şiirinde bent-ler özellikle türkülerde sıkça kullanılmıştır.
Kafiye örgüsüne ve mısra sayılarına göre manzume-lerin aldığı biçime, “nazım şekli” denir. Millî Edebiyat Dönemi’nde halk edebiyatı nazım şekilleri kullanılmış bu
şiirde türkü nazım biçiminin özelliklerinden yararlanılmış-tır.
Şiirin uyak düzeni ise aaabbcccbb, dddbb… şeklindedir.
 Şiirde Tema
Bu şiirde Ziya Gökalp; halkın içinde bulunduğu durumdan kurtarmak için onları kendine getirme, bilinçlendirme, gizli de olsa onlara öğüt verme çabası içindedir. Millî Edebi-yat şiirinin amaçlarından olan halkı bilinçlendirme bu şi-irde açıkça görülmektedir. Didaktik şiirin tüm özelliklerini yansıtan bu şiir, sanat yapma amacı değil, halkı eğitme
amacını ön plana almıştır. Kısaca bu şiirin teması olarak “Her türlü tehlikeye karşı milletçe uyanık olalım.” yargısını çıkarabiliriz.
 Şiirde Gerçeklik ve Anlam
Millî Edebiyat Dönemi’nde savaşlardan dolayı ülkemiz siyasî ve sosyal yönden oldukça karmaşık bir durum içindedir. Savaşlar, fakirlikler, başıboşluklar dönemin ger-çekleridir. Ziya Gökalp de iyi bir gözlem yaparak âdeta kelimelerle ülkenin o dönemdeki tablosunu çizmiş ve bu gerçekliği edebiyata yansıtmıştır.
 Şiir ve Gelenek
Millî Edebiyat şiiri denince akla ilk gelenler “Türkçülük, sade dil, hece ölçüsü, millî motifler”dir. Sade bir dilin kullanıldığı bu şiir; içerik yönünden “vatan sevgisi ve
millîyetçilik”, şekil yönünden türkü nazım şeklini andıran bentler ve hece ölçüsüyle oluşturulduğu için “Millî Edebi-yat şiir geleneğini” yansıtmaktadır.
 Şiir ve Yorum
Şair bu şiirde zor durumda olan ülkesi için bir lider ara-makta, milletini birlik ve beraber olmaya davet etmektedir. Bu anlamda şair kendi şiir geleneğine bağlı kalarak belirli
kavramalar üzerinden bu düşüncesini, hayata dair yapmak istediklerini şiir vasıtasıyla aktarma çabasındadır. Bu da Millî Edebiyat sanatçılarının sanata yaklaşımlarıyla ilgilidir.
Ziya Gökalp, millîyetçi düşünceleri ile edebiyatımıza şekil vermek istemiş, hem kendi fikirlerini hem de yaşadığı dönemin sosyal, siyasal etkileriyle şiirlerinidönemin ihtiyaçlarına, Millî Edebiyat ruhuna cevap verecek şekilde kaleme almıştır. Gerek şekil gerek içerik olarak halka doğru anlayışının ürünü bu şiir; dönemi ve zihniyetini yansıtması bakımından Millî Edebiyat’ın
güzel bir örneğidir.
Metin ve Şair
Ziya Gökalp, düşünce olarak Türkçülük akımını benimsemiş ve bu akım çerçevesinde şiir yazmıştır. Bu şiirinde de sahip olduğu siyasî ve sosyal düşünceyi şiire

yansıttığını görüyoruz.

__________________



Tüm bölümlerimize yetkili alımları başlamıştır başvurmak için aşağıdaki linke tıklayınız


Yaso isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Sizin Yeni Konu Acma Yetkiniz var yok
Sizin Konu Yanıtlama Yetkiniz var
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı

Gitmek istediğiniz klasörü seçiniz

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Ziya Gökalp'in vatan şiirinin tahlili ANALizi Yaso Türk Dili ve Edebiyat 0 05-09-2015 11:31
Ziya Samedi hayatı Korax Asker ve Siyasetçiler 0 05-03-2015 19:20
Türkiyede Altın Maden Ocaklari Nerelerde vardir Korax Siz Sorun Biz Cevaplayalim(Maximum 5-10dk) 0 04-11-2015 23:07
Ziya Uygur hayatı biyografisi Korax Yazar ve Şairlerin Biyografileri 0 09-24-2014 14:27


Şu Anki Saat: 06:25


İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan Bilqi.com Forum Adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. bilqi.com hakkında yapılacak tüm hukuksal Şikayetler doganinternet@hotmail.com ve streetken27@gmail.com dan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde bilqi.com yönetimi olarak tarafımızdan gereken işlemler yapılacak ve size dönüş yapacaktır.
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimisation provided by DragonByte SEO v2.0.36 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2017 DragonByte Technologies Ltd.

Android Rom

Android Oyunlar

Android samsung htc

Samsung Htc

Nokia Windows